PO CO NAM LICZBA PI ?
Iluż z nas zastanawiało się podczas bezsennych nocy, kiedy wykorzystamy zdobywaną w pocie czoła wiedzę szkolną o tych wszystkich sinusach, metaforach, erozjach, kronikach, tlenkach, kwazarach…Otóż.. Świadomie czy nie- wykorzystujemy ją każdego dnia. Pracując, mówiąc, poruszając się, tworząc- żyjąc po prostu!
Z liczbą pi jest nie inaczej.
W kompendiach czytamy, że liczba pi, zwana także ludolfiną, to stała matematyczna, która ma zastosowanie w wielu działaniach zarówno w matematyce, jak i fizyce. Definiowana jest jako stosunek obwodu koła do długości średnicy. Znajduje się ona również w geometrii euklidesowej we wzorze na objętość kuli i pole koła.
14 marca obchodzimy Dzień Liczby Pi. Powody są dwa- jest ważniejsza niż mogłoby się nam z pozoru wydawać i zapis daty 3.14 (według tradycji amerykańskiej) to przybliżenie tej stałej matematycznej.
Uczniowie klas VI- VIII PSP Popielów uhonorowali tę niezwykłą liczbę, przystępując do konkursu na najciekawszy o niej plakat. Wiedzą już, że nigdy nie poznamy dokładnej wartości pi, że jest ona niewymierna, że jej wartości ułamkowej nie można zapisać przy pomocy skończonej liczby cyfr. Mówiąc inaczej, nie da się jej zapisać jako ilorazu dwóch liczb całkowitych.
Ile cyfr po przecinku warto zapamiętać przy dokonywaniu ważnych obliczeń?
NASA na przykład podaje, że przy przeprowadzaniu badań używa czasami nawet tylko kilkunastu cyfr rozwinięcia liczy pi, by dokonać obliczeń potrzebnych do realizacji projektów związanych z Międzynarodową Stacją Kosmiczną oraz pojazdami kosmicznymi.
Zanim nasi zdolni uczniowie zaprojektują łazik wenusjański czy merkuriański, wezmą udział w międzygminnym konkursie na najciekawszy plakat o liczbie pi. Wyślemy tam prace zwycięzców. Oto oni!
Klasa VI
1) Milena Sowa
2) Wiktoria Stokowska
3) Paweł Bartha
Klasa VII:
1) Julia Derewlany
2) Lea Niedźwiedź
Bartosz Henke
klasa VIII:
1) Karolina Torka
2) Kamila Rychlik
3) Emilia Sajdak
Dziękujemy za zaangażowanie i pomysłowość uczniom i panu Wiesławowi Moździochowi za organizację tego pięknego matematycznego przedsięwzięcia.